loading...
وریامظهر(خاطرات اسماعیل الهی خالدی)
اسماعیل الهی خالدی بازدید : 245 دوشنبه 10 شهریور 1393 نظرات (1)

 

بعد از اتمام دوره سربازی با " وریا " در یکی از روزهای بهمن ماه سال 76 کنار سینما بهمن در خیابان انقلاب قرار ملاقات داشتیم . مدت پنج الی شش ساعت منتظرش شدم اما نیامد. شش ماه از این قضییه گذشت . طرفهای غروب غمناک شنبه مورخ 11 / 5 / 1376 یکی از دوستان قدیمی ام به مغازه کفش فروشی که در آن فروشندگی می کردم آمد و تکّه کاغذ کوچکی که یادداشت کوتاهی از وریا بود را به دستم رساند . به این مضمون :

" اسماعیل جانِ عزیزِ عزیزم ! ببخشید نتوانستم سر بزنم ، تلفنت را هم گم کرده ام . اتفاقی با آقای  رَزّاقی  آشنا شدم که تو را هم می شناخت ، یک دنیا شاد شدم حتما پنج شنبه و جمعه به منزلمان ( اگر وقت کردی ) سر بزن ، مشتاقِ مشتاقِ دیدارم . الان سرِ کار می روم . در شرکتِ پدرم ( پاکنام ) هستم . اگر نتوانستی سر بزنی حتما به شماره تلفن شرکت که پشت کاغذ نوشته ام ، زنگ بزن . خیلی شعر و حرف و سخن دارم که فقط به تو بگویم . منتظر داستانهای پر مایه و زیبا و شاهکار تو هستم . این تشنه را بیش از این منتظرِ آب نگه ندار!                           

                                                                           دوست همیشگی و رفیق قدیمیت 

                                                                                     وریا مظهر 

                                                                                      ۱ / ۵ / ۷۶   

                                                                                                       

                  02848  = کد                                                                           

                    ۲۲۲۵ = شماره                                     

          قسمتِ مهندسیِ صنایع – وریا مظهر

   

نتوانستم به دیدن وریا بروم اما نامه ای برایش نوشتم که هنوز آنرا دارم و در آن به شدت از دست او و بد قولی اش گله مند شدم . واز حال و احوالات خراب خودم در آن دوران برایش درد دل کردم . 15 روز بعد جواب نامه ام با شعرهای جدیدش به دستم رسید :

 

 

                    با نام ایزد امشاسپندان  ( به قول خودت )

   با عرض سلام خدمت دوست بسیار عزیزم ، اسماعیلِ گرامی !

اسماعیل جان ! با تمام بزرگواری که در تو سراغ دارم ، امیدوارم که دوستِ گرفتار و بد قولِ خود را  ببخشی . می دانم . نمی خواهد بگوئی . خودم می دانم ....

دوست عزیزم ! من هم آن روز را فراموش نکرده بودم که جلوی سینما " بهمن " قرار گذاشته بودیم ، اتفاقاً در دفترچه یادداشتم نوشته بودم . امّا باور کن سرِ کار بودم و مرخصی گرفتن هم مشکل بود آنهم با آن مسئولی که ما داشتیم و نیز مسافتِ بسیار دور محلّ کارم از تهران باعث شدند که ترا نبینم . ( البته می دانم که هیچ کدامِ اینها دلیلِ محکمی نیست . )

نامه ات بدستم رسید ، ضمن تشکر از عکس احمد شاملوی عزیز باید بگویم از جریان قطع پای شاملو خبردار شده بودم ( از طریق آدینه و چند مجلّه دیگر و نیز شب شعر قزوین ) – اما متاسفانه آدرس درستی از ایشان در دستم نیست . و مجال آنرا هم ( بدلایلی که توضیح خواهم داد ) ندارم که دنبال آدرسش بگردم و اینرا هم بگویم که دیدن خود شاملو مهم نیست . همان که یک شعرِ " شبانه " یا " هجرانیِ " شاملو را بخوانم دردش را با تمام پوست و استخوانم درک می کنم و همین همدردی ست که انسانهای تمام دنیا را به هم پیوند می دهد .

اسماعیل جان ! همان که از خدمت آمدم ، رفتم سرِکار ( شرکتِ پاکنام ) – وسطِ جاده بوئین زهرا – قزوین . پدرم آنجا مسئولِ کارگزینی بود ، خودم در قسمتِ مهندسی  صنایع کار می کردم ، تا دو یا سه هفته پیش که به سلامتی اخراج شدم . البته پدرم پیشتر از من تشریفاتشان را بردند .

اسماعیل جان ! در کمال تاسف و با قلبی پر از خاطرات عزیزمان ، باید بگویم که به احتمال قوی دیگر ترا هیچ وقت نبینم ( البته امیدوارم که ببینم . ) – ما خانه و زندگیمان را حراج کرده ایم و تا آخرِ شهریور از مملکتِ اسلامیتان خارج شده و به غربت و خارجه پا می گذاریم .

سخت است ، خیلی سخت است ، نه غمِ دوری از همین لجنزارِ وطن که دوری از خاطره ها ، بوی کودکی ، عشق ، شعر ،  سلام ساده یک رهگذر . دوری و احتمال جدائی از اینها دارد جان مرا سخت می آزارد .

مگر آنکه تو همّت کنی و قبل از اخراج دائم از وطن سری ( از روی مرحمت ) به ما بزنی .

 در شرایط بسیار بسیار بسیار بدِ روحی قرار گرفته ام . در انجمن ها و شب شعرهای قزوین تازه برای خودمان کسی شده بودیم ، رویمان حساب باز کرده بودند . دیگر از سبیل کلفتهای پادگان خبری نبود ، دخترهای زیبا و قشنگ شعرهایم را می گرفتند . بهرحال ، داشتیم حسابی خودمان را گول می زدیم ( حتماً خودت بهتر می دانی که زندگی فقط یک گول زدن است و بس . ) دارد قلبم از جا کنده کنده می شود . مخصوصاً ، مخصوصاً این اواخر پیش خودمان باشد دل ِ زار و بدبخت ما برای دومین بار عاشق شد . آنهم با دختری شاعر ، مهربان و زیبا . ماجرای دوستیمان از آنجا شروع شد که یک روز شعری در وصف اینجانب سروده و پشت تریبون در ملأ عام قرائت کرد ، من را می گوئی ؛ خیس خیس آب شده بودم . ( البته باید زود به زود آه بکشم و بگویم : - یادش بخیر! ) – حالا آخرش را هم بشنو . تلفنی صحبت کردیم و گفتم من باید بروم . گفت : - برو اما همیشه در قلب منی و شعرهای پاییزیت را همواره مرورخواهم کرد . با بغضی نیمه ترکیده گفت : - منتظرت خواهم بود که برگردی و اگر هم برنگشتی عشقِ من پشت و پناهت . دیگر حرفی نداشتم و فقط گفتم : اینجا و همه جا همیشه پاییز است . و به زور گفتم : " - خداحافظ ! " – اما او از فرط گریه خداحافظی هم نکرد .

اسماعیل جان ! دل ُپری دارم . نوشته بودی که در یک کفش فروشی کار می کنم ، با حقوق ناچیز . فعلأ همین هم غنیمت است ، خیلی خیلی خوشحالم کردی ، اگر البته دَرسَت را هم کنارش بخوانی . اگر وقت کردی بعدأ چند لنگه کفش و دمپائی مّشت  ( ساخت وطن ) را از کفش فروشیت برایم پست کن ، می خواهم آنها را کمی به سر و کلّه ام بکوبم .

راستی تازگی نوار کاستی بیرون آمده با نام " او را صدا بزن ! " شعرها و نامه های نیما به اطرافیانش است با صدای بسیار گیرای " اسماعیل جنّتی " ، اگر توانستی حتماٌ برای خودت فراهم کن ؛ ( مثل این دعاهای مفاتیح ) برای قلب دوای خوبی است .

آه ، راستی می خواستم بگویم لامذهب ِ بی دینِ کافرِ ملحد ، این چند وقت رفته ای آتش پرست شده ای ، کافرِ بی دین ! این جملات قلمبه سلمبه دوره هخامنشیان چه بود که نوشته بودی ؟ ! – البته شوخی کردم ، اما زیاد غرق یک مذهب نشو ، احترام قائل باش ، اما غرق نشو . مذهب یعنی : رکود ، یعنی : بمان ، یعنی :بخوان ، یعنی نرو ، یعنی : برو و ...

هدایت اگر از آیین باستانی زردشت خوشش می آمد و آنرا دوست داشت دلیلش آن نیست که زرتشتی بوده است ، یا مثلاً اخوان ثالث ... اینها بدلیل مخالفت شدید با هجوم عربهای ملخ خوار و سوزاندنِ کتابخانه ها و به بند کشیدن بابک ها و مازیارها و تجاوز به زنان و شاهزادگان ایرانی از آیین قبل از اسلام در ایران ( یعنی زردشت ) دفاع می کردند ، لپِ کلام از حیثیت ایرانی بودنشان دفاع می کردند ، به معنی دیگر می خواستند بگویند که ما خودمان همه اینها ( بلکه بهترش ) را داشتیم و دیگر لزومی به اسلام شما نبود .

خب ، بهرحال از این تغییر حال و عِرقِ باستانیت خوشم آمد ، اما می ترسم خدای نکرده دچار ناسیونالیسم افراطی بشوی ، البته خودت بیشتر از اینها مراقب هستی  .

از یک کارَت هم خیلی عصبی شده بودم ؛ پاره کردنِ داستانهایت ... این کارها دیگر چیست ؟ آخر چرا ؟ یعنی آدمِ خیلی ببخشید منافقی از آب در آمده ای که در عقاید خودت هم تضادّ داری ؟!

این از یک نویسنده خوب بعید است . می خواهی ازهدایت و کافکا تقلید کنی که نوشته هایشان را پاره می کردند ؟

آخر عزیز جان هدایت کارش را کرده بود و دو سه نوشته ای هم که پاره و یا سوزانده بود دلایل تکنیکی و خصوصی داشت .

هنوز داستانِ آن مردی که با خانواده اش در جادّه تصادف می کند و به هر ماشینی که التماس می کرد ، جوابش را نمی دادند تا قساوت و بی رحمی به جائی می رسد که یک کامیون ، بی اعتنا از رویش رد می شود و روحِ طرف بدنبال دلیلِ ... در ذهنم هست .

بهر حال قصد امیدوار کردن تو را ندارم و همچنین نمی خواهم بچّه گول بزنم . فقط می توانم بگویم که خیلی دلم برایت تنگ شده است ، مخصوصاً با عکس 3 + 4 تو در پیش رویم و بالاخص این نوارِ داریوشِ رفیعیِ خدابیامرز که می خواند :

                     " – شب به گلستان ، تنها / منتظرت بودم

                      باده ناکامی در / هجر تو پیمودم

                     منتظرت بودم / منتظرت بودم . "

منتظرت هستم .

تازگی چند تا از شعرهای " عبدالله َپشیو " شاعر کرد عراقی را ترجمه کرده ام که وقتی به اینجا آمدی آنها را بهت می دهم . مجموعه " قصیده پاییزی شیلان " را حتماً خوانده ای و یا شاید هم چند تائی از آن شعرها را هم داشته باشی . بهر حال چند تا از شعرهای اخیرم را که جزو مجموعه ناکاملِ " شاعرانه ها " است برایت نوشته ام ، امیدوارم آنها را به یادگار از من بپذیری . هر چند که نا قابل است .

اسماعیل عزیز ! من اکثر روز در خانه هستم و بیرون نمی روم ، خلاصه خانه نشین شده ام . منتظرت هستم که قبل از این رفتنِ ناگزیر به ترکیه ( و از آنجا هم معلوم نیست به کدام کشور ) ترا ببینم .

دوباره آدرس را برایت می نویسم . سعی کن حتماً بیایی .

( می خواهم حداقل چند لحظه با " یادش بخیر " ها بسر ببریم . ) پس حتماً بیا .

دوباره عذرخواهیم را از راه دور بپذیر !

با یک شعر از مولانای بزرگ ، خداحافظی می کنم :

               در عشق تو هر حیله که کردم ، هیچ است

               هر خونِ جگر که بی تو خوردم ، هیچ است

               از دردِ تو هیچ روی درمانم نیست

                  درمان که کند مرا که دردم ، هیچ است .

 

                                         دوست دل شکسته و دوستدارت 

                                شاعرِ افسرده غمگین ترین سرودهای پاییزی :

                                                   وریا مظهر

                                                29 / 5 / 76                                         

آدرس : ( البته این آدرس تاریخ مصرف دارد و اعتبار آن تا اواخر شهریور است .  ) :

کرج – شهرک عظیمیه – میدان بعثت – کوچه زنبقِ 15 – انتهای کوچه – دست چپ کوچه – یکی مانده به آخرین منزل – ساختمان 4 طبقه سفید رنگ – طبقه دوم – منزل محمد فاروق مظهر – وریا مظهرِ بیچاره .

 

راستی ، " خزائی " را هم چندین وقت است ندیده ام ، حداقل دو ماه پیش اتفاقی دیدمش . دیگر نیامد و ندیدمش ، البته تقصیر از من است که هیچ وقت به منزلشان نرفتم ، با این مسائل روحی و این گرفتاری های مادّی ، خوب است که خودم را هم از یاد نبرده ام ...

                                              برایم دعا کن !

                                             از آن دعاهای مخصوصِ خودت ...

 

                                            دوباره بدرود و به امید دیدار ... 

                                            29 / 5 / 76

                                                   

                                                     وریا ( آیرو ) 

  

 

ـــــــــــــــــــــــــ     نــاگـــاه  زیــر بــاران     ــــــــــــــــــــــــــ

 

ناگاه زیر باران تو را دیدم ؛

از باریکه منفذی

که بر سقفِ خاک

تنها رابط من با جهانِ ابرها و ابرها بود

ناگاه زیر باران تو را دیدم .

 

و پیش خود

چنین انگاشته بودم ؛

که دانه سیاه و پوسیده اندامم

با سر رسیدنِ اوّلین کرم خاکی  

                                   خاک می شود

                                                  برای همیشه ؛

ناگاه زیر باران تو را دیدم .

 

نه

دیگر هیچ چیز

حتی مرا فریب هم نمی داد ؛

نه بارش این بارانِ بی امان و

نه مژده این بهارِ پا به راه ...

نه

دیگر هیچ چیز

حتی مرا فریب هم نمی داد.

 

و محتضرانه

خزیدنِ کرم های خاکی را

که هر دم به سوی لاشه سیاه و پوسیده اندامم راه می بردند

                                              ـــ نظاره می کردم .  

اما از همان باریکه منفذ

                            بر سقفِ خاک

چون برگشتی ناگاه

من با همین چشمها

سبزترین معجزه چشم را دیدم .

ناگاه زیر باران تو را دیدم

و آری ، آن گاه زیر باران ، ناگاه

                                      روئیدم .

                                                    اواخر سال  1375  - و . م . آیرو

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سهراب زارع در تاریخ 1394/01/22 و 13:05 دقیقه ارسال شده است

سلام قربان.


بنده سهراب زارع ازدوستان دهه70وریا مظهر وهمکارش درپاکنام وهمسفرش درقریه موشقین الموت. اشعار قدیمی وریای نازنین ودوست داشتنی را دارم ولی خواهشمندم درصورت امکان تمامی داشته هایتان ازوریارا برایم بفرستید.
پاسخ : سلام سهراب عزیز ، شما را به یاد دارم و هنگام خداحافظی وریا از ایران در دومین نوشته ام از شما یاد کرده ام . مابقی اشعار و نامه های وریا را دربلاگفا نوشته ام اما گوگل هنوز وبلاگم را نشناخته . بعضی سایتها با ذکر منبع آنها را می آورند ولی وبلاگ اصلی ام هنوز دیده نمی شود .شعرهای وریا همانگونه که گفته ام امانتی است دست من برای دوستدارانش . راستی شما چرا آنها را در ویلاگت نمی نویسی تا دیگران هم استفاده ببرند؟ به امید دیدار
پاسخ : سلام سهراب عزیز ، شما را به یاد دارم و هنگام خداحافظی وریا از ایران در دومین نوشته ام از شما یاد کرده ام . مابقی اشعار و نامه های وریا را دربلاگفا نوشته ام اما گوگل هنوز وبلاگم را نشناخته . بعضی سایتها با ذکر منبع آنها را می آورند ولی وبلاگ اصلی ام هنوز دیده نمی شود .شعرهای وریا همانگونه که گفته ام امانتی است دست من برای دوستدارانش . راستی شما چرا آنها را در ویلاگت نمی نویسی تا دیگران هم استفاده ببرند؟ به امید دیدار


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 37
  • بازدید کلی : 2,404